Burn-out

De eerste stap naar herstel begint met wandelen.
De eerste stap naar herstel begint met wandelen.

 

Langdurige stress kan leiden tot overspannenheid en ten slotte tot burn-out. Een belangrijk onderscheid tussen beide is dat overspannenheid een aanloopfase heeft van zo’n drie maanden én een duidelijke aanleiding, zoals een reorganisatie op het werk; burn-out heeft een veel langere aanlooptijd en ontstaat door een combinatie van factoren, zoals spanningen op het werk, met daarbij een verhuizing en een pasgeboren kindje. Het is verstandig om hulp te zoeken als u vermoedt dat u een burn-out heeft of ertegenaan zit. Misschien wilt u er zelf nog niet aan, maar maakt uw omgeving u attent op een dreigende burn-out. U kunt op internet veel informatie vinden over stress en burn-out. Kijk bijvoorbeeld eens op stressplein.eu. Laat vervolgens uw huisarts vaststellen of u werkelijk in of tegen een burn-out aan zit. Is dit het geval of worden chronische stressklachten geconstateerd, zoek dan begeleiding van iemand die is gespecialiseerd in stress- en burn-outklachten.

De begeleiding die Sandra Sanders bij burn-out biedt, is gericht op:

herstel van de lichamelijke conditie

• vergroten van de draagkracht

• vergroten van assertiviteit

• leren aanhouden van goede dagstructuur

• inzicht verwerven in energiegevers en –vreters

• doorbreken van stresspatronen

• leren van ontspanningsoefeningen

• vergroten van weerbaarheid

• cognitieve training

De laatste fase van de begeleiding bestaat uit een plan om terugval te voorkomen.