Burn-out

Begeleiding bij (dreigende) burn-out

 

Langdurige stress kan leiden tot overspannenheid en ten slotte tot burn-out. Een belangrijk onderscheid tussen beide is dat overspannenheid een aanloopfase heeft van zo’n drie maanden én een duidelijke aanleiding, zoals een reorganisatie op het werk; burn-out heeft een veel langere aanlooptijd en ontstaat door een combinatie van factoren, zoals spanningen op het werk, met daarbij een verhuizing en een pasgeboren kindje. Het is verstandig om hulp te zoeken als u vermoedt dat u een burn-out heeft of ertegenaan zit. Misschien wilt u er zelf nog niet aan, maar maakt uw omgeving u attent op een dreigende burn-out. U kunt uzelf dan testen op www.burnin.nl; deze site geeft ook veel informatie over burn-out. Laat vervolgens uw huisarts officieel vaststellen of u burn-out bent en zoek vervolgens gespecialiseerde hulp.

Bijschrift foto: De eerste stap naar herstel begint met wandelen.

 

De begeleiding die Sandra Sanders bij burn-out biedt, is gericht op:

• herstel van de lichamelijke conditie

• vergroten van de draagkracht

• vergroten van assertiviteit

• leren aanhouden van goede dagstructuur

• inzicht verwerven in energiegevers en –vreters

• doorbreken van stresspatronen

• leren van ontspanningsoefeningen

• vergroten van weerbaarheid

• cognitieve training

De laatste fase van de begeleiding bestaat uit hulp bij reïntegratie en een plan om terugval te voorkomen.

 

50 TIPS voor minder stress!






Ervaring klant
'Op wonderlijke wijze heb ik in één natuurwandeling hét antwoord gekregen'